Afscheid Berghem en Aankomst Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Familie Heuvel - WaarBenJij.nu Afscheid Berghem en Aankomst Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Familie Heuvel - WaarBenJij.nu

Afscheid Berghem en Aankomst Shanghai

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Familie

30 Januari 2015 | China, Sjanghai

Ni hao,

Wat een enerverende weken hebben wij achter de rug!
Als eerste hadden we het afscheid van familie en vrienden.
Wat zijn we verwend, met afscheidsboeken, tekeningen, kaartjes en allerlei kleine cadeautjes ;-)
Ook de kinderen hebben spelend op hun manier goed afscheid genomen.

Daarna was het afscheid nemen op de school van Isis en Finn.
Poeh, poeh… wat was dat emotioneel, ze werden allebei in hun eigen klas verwend met een mooi boekwerk van al hun klasgenootjes, waar ze hier nu regelmatig in kijken en over veel kinderen vaak nog wat vertellen tegen ons!
Bij het uitgaan van de school, stonden zowat alle kinderen van de tweede stroming twee aan twee tegenover elkaar in een lange rij naar buiten.
Toen iedereen klaar stond, mocht Finn samen met zijn juf Jetty en Isis met haar juf Anja tussen alle joelende kinderen doorlopen, hun laatste keer naar buiten lopen op hun eigen o zo vertrouwde schooltje! Mama hield het dan ook maar moeilijk droog…maar gelukkig was ze niet alleen en deden er af en toe wat moeders of juffen met haar mee :-)
Later zijn er ook nog wat kinderen mee naar ons huis gegaan, ze konden toch maar moeilijk afscheid nemen.

Uiteindelijk kwam toen toch ook echt de daadwerkelijke afscheidsdag aan de beurt!
Het was toch maar raar opstaan op zondag 25 Januari.
Alles even inpakken en klaar zetten, daarna nog even naar opa en oma om daar een goede lunch te nuttigen voor een lange reis.
Rond half 1 reden we weer richting huis om daar onze laatste spullen op te halen om dan toch echt te vertrekken…. MAAR toen we bij ons huis aan kwamen, stonden me daar toch een boel mensen! We vielen even alle 4 stil, we leken wel voor even de koninklijke familie…
Voor we dan echt vertrokken hebben we nog even flink met iedereen gekust ,geknuffeld en gehuild…
Het was super fijn om nog even zoveel mensen te zien voordat je daadwerkelijk vertrekt.

Op Schiphol aangekomen met wat familie en vrienden, die ons even helemaal tot aan de douane mee weg gingen brengen! Kwam het daar uiteindelijk toch ook weer tot kussen, knuffelen en natuurlijk…tranen!
Eenmaal door de douane, zaten we al vrij snel in het vliegtuig.
Omdat Patrick een pasje heeft, waardoor we niet in de rij hoefde te staan bij de bagage check ( waar de kinderen hem heel dankbaar voor waren, want die rij was lang) konden we ook als een van de eerste het vliegtuig in.
We waren vrij snel geïnstalleerd… zo niet onze Chinese vrienden.
Tjee wat hebben die lui veel handbagage bij, en geen gewone rugzak zoals wij dat vaak hebben, Nee het zijn complete trolleys en echt grote, zeg maar gerust kleine koffertjes. Deze hebben ze dan ook allemaal 1 bij + vaak ook nog een paar plastic tassen.
Al gauw zaten dan ook alle bagagebakken vol, en nog lang niet iedereen had zijn spullen opgeborgen!
Het werd een gesjouw en geschuif van jewelste ( wij hadden snel onze bagagebak dicht geklapt, vol is vol ;-)) alle tassen en koffers werden verschoven en zelfs verplaatst naar andere bakken!
Maar wat wij ons niet voor konden stellen… uiteindelijk zat alles er toch in???

Eenmaal in de lucht, voelde Isis zich al snel niet lekker!
Ze liep even naar achter naar de stewardessen. Ze bleef even weg dus ging ik (Ilse) even kijken.
Ze stond daar spierwit te praten, ze zegt tegen mij…ik zal toch ook al niet ziek worden in het vliegtuig, net zoals in de auto? Waarop de stewardess meteen een tabletje ging pakken tegen de misselijkheid.
Eenmaal weer op onze stoelen voelde ze zich al snel weer wat beter.
Al gauw werd er eten geserveerd en later ook koffie en thee.
Op eens kwam de stewardess eraan en zei tegen Isis; ik zie dat je opgeknapt bent, kom maar eens even mee want ik heb je hulp nodig?
Een paar minuten later komt ze bij ons voorbij in een veel te grote blauwe KLM jas en een paar plastic handschoentjes aan, ze mocht mee het afval bij iedereen op gaan halen!
Zelfs bij businessclass is ze langs geweest want later wist ze heel goed te vertellen dat wij beter ook zo’n bed konden hebben als die mensen helemaal voorin…haha…

Na een lange en vermoeiende reis waren we blij dat we op het vliegveld van Pudong opgehaald werden door een chauffeur en niet opzoek hoefden naar een taxi!

De eerste nachten waren erg vermoeiend hier. Finn had namelijk behoorlijk last van de jetlag.
Hele nachten was hij wakker, hij heeft dan ook behoorlijk wat verdriet gehad om iedereen die hij miste ☹

Nu beginnen we een beetje onze draai te vinden hier, al is het voor ons alle 4 erg wennen en vinden er nog regelmatig dipjes plaats.
Gelukkig hebben ze hier een zwembad waar we al menig uurtje in door hebben gebracht en hebben de kinderen al kennis gemaakt op hun nieuwe school.
Ze vinden hun uniformen ( naar onze verbazing) eigenlijk best wel leuk en het belangrijkste…ze zitten heerlijk ☺
Ze zouden aankomende maandag eigenlijk pas starten, maar ze hadden er zo’n zin in dat ze vandaag al naar de Dutch school (Nederlandse school, binnen hun eigen Britse school waar ze 5 uur per week naar toe gaan) wilde om rustig aan te beginnen.
De bekende Nederlandse kinderboeken schrijver Harmen van Straaten zou vandaag daar zijn om hun les te geven. Finn mocht om 11.00 uur komen en Isis om 13.30 uur.
Ze gingen met veel zin naar school, bij het wegbrengen van Finn lopen we mr. Rhodes (leraar van Isis klas) tegen het lijf en vraagt wat ze komt doen (ze zou immers maandag toch pas starten?).
We vertellen van de Dutch school en dat zij vanmiddag ook mag, waarop hij vraagt of ze zin heeft om tot die tijd mee te gaan naar zijn klas (haar toekomstige klas) ik val bijna om als ze heel enthousiast JA knikt.
Finn en ik zijn doorgelopen naar de klas van de Dutch school, waar hij hartelijk werd ontvangen en ik ook mocht blijven als Finn dat wilde.
Patrick was met de Chauffeur naar de bank om het een en ander te regelen en kwam ons toch pas weer halen voor de lunch, dus ben ik bij Finn gebleven.
Het was erg leuk om te zien hoe Harmen de kinderen vertelde over hoe hij tot de ideeën komt van de titel en het verhaal van een boek. Maar hij heeft ook met ze getekend, hoe je van een EI hele leuke illustraties kunt maken en ze hebben een toneelstuk gespeeld over een boek!
Finn zijn eerste dag was geslaagd en hij had zelfs al een vriend, die heel toevallig ook bij ons op de compound woont.
’s Middags hebben Patrick en ik de knoop doorgehakt voor ons toekomstige appartement.
Hij is erg groot en zeker ook groot genoeg voor logees ;-)
Finn is toen ook bij Isis haar les geweest van de Dutch school want hij wilde niet mee naar huizen kijken (begrijpelijk).
Daar stonden we dan samen voor het eerst om half 4 aan school (in de regen, want ook hier is het koud en nat) om de kids op te halen van hun eerste schooldag!
Gelukkig kwamen ze allebei met een lach naar buiten.
Dat hebben we even bij de Starbucks gevierd met lekkere koffie en een heerlijke muffin voor de kids, het is immers toch ook een beetje vakantie :-)

We missen jullie allemaal enorm, en zien dan ook uit naar jullie berichtjes.
Groetjes van de Heuveltjes uit Shanghai

• 30 Januari 2015 - 15:10

Jetty :

Hallo Patrick, Ilse , Isis en Finn,

Wat leuk om jullie via deze manier te volgen.
    Wat gaaf dat jullie al kennis hebben gemaakt met de school.
    Ik zal de verhalen maandag delen met de thuisgroep.
    Finn, gaan wij binnenkort Skypen?

Groetjes Jetty

• 30 Januari 2015 - 16:20

Jolanda:

Fijn om te lezen dat de eerste dagen in verwegistan goed gegaan zijn...
    Heel veel succes en plezier!

groetjes Jolanda

• 30 Januari 2015 - 16:39

Ans Guit:

Hallo allemaal,

Tjonge wat een ervaringen, nu al!!!
    En isis ...... word je stewardes????
    Wat leuk finn dat je nu al een vriendje hebt!!
    Blijf jullie zeker volgen, heel leuk zo met die foto's erbij!!
    Wordt vervolgd zou ik zeggen.
    Het ga jullie goed.
    Groetjes oma ans

• 30 Januari 2015 - 17:05

Hans & Marijke:

Hallo Heuveltjes
    Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad , en dat de kinderen het ook naar hun zin hebben.
    Het komt wel goed met jullie , daar zijn wij van overtuigt.
    Ook leuk dat jullie al een appartement hebben gevonden. We horen nog wel meer van jullie , het begin is in ieder geval gemaakt.
    Groetjes kusjes van ons , Hans & Marijke.

• 30 Januari 2015 - 18:00

Bert En Ineke:

Hallo Patrck Ilse Isis en Finn wat fijn om te lezen dat jullie een klein beetje beginnen te wennen. Het reisverslag is erg mooi omschreven, maar het allerbelangrijks is dat wij weten dat het goed gaat. En fijn te weten dat we kunnen logeren. Wij bellen snel!,
    Dikke knuffels voor allemaal Opa Bert en Oma Ineke

• 30 Januari 2015 - 18:15

Eric Kosterman:

Komt wel goed daar .
    Super leuk zo'n verslag
    We gaan jullie heel graag volgen.
    Groetjes , Eric,Saskia en Mart

• 30 Januari 2015 - 18:28

Familie Reijnders:

Dajia hao,
    Wat leuk om jullie ook via deze weg te kunnen volgen. Goed om te horen dat Isis en Finn het naar hun zin hebben gehad op school. Ik heb trouwens nog een kort filmpje van het afscheid bij schiphol. Ik stuur deze nog door. Dikke x van ons allemaal.

• 30 Januari 2015 - 19:27

De Roelofsjes :

Wat een mooi verhaal, het lijkt een goed begin van een groot avontuur.
    Isis en Finn, good luck at school!

• 30 Januari 2015 - 20:50

Willie En Karin Van Herpen:

Hoi Patrick, Ilse, Isis en Finn,

Erg leuk om te lezen hoe het met jullie gaat daar aan de andere kant van de wereld! Zo te horen komt het helemaal goed met jullie; leuke school, mooi appartement. Wij wensen jullie heel veel geluk met zijn viertjes in China!

Groetjes van Willie, Karin, Laura, Koen & Sjors

• 31 Januari 2015 - 00:11

Erik Giny Wessel En Stan:

Wat super leuk om jullie zo te kunnen volgen!
    wessel vroeg vanavond nog of finn een beetje gewend was en of finn al naar school was geweest.
    Uniformen staan goed!
    fijn dat het goed gaat!
    succes met alles!

heel veel knuffels van ons xxxxxx
    erik giny wessel en stanneman

• 31 Januari 2015 - 09:18

Theo Marian Sam Tijn En Cas:

Hoi van de Heuveltjes,

Fijn om te horen dat het goed met jullie gaat.
    Isis en Finn veel plezier op school!!
    Jullie zien er goed uit in die mooie uniformen

• 31 Januari 2015 - 10:50

Hetty Verstegen:

Hallo kanjers
    Leuk te lezen dat jullie, en vooral de kids hun eerste schoolreacties leuk zijn. Voor jullie als ouders heel fijn. Ik hoop dat jullie snel je ritme en de normale dingen van de dag en rust gaan vinden. Ik volg jullie zo via deze site wat erg leuk is. Alle goeds en er zullen best nog wel eens minder leuke dingen zijn maar jullie gezin is zo hecht dat dat zeker gaat lukken. Ik blijf jullie volgen. Tot de volgende keer. Lieve groetjes Hetty

• 31 Januari 2015 - 11:01

Mieke Polak:

Hoi Ilse,Patrick,Isis en Finn,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en die vervelende jetlag intussen weer hebben gehad. Mooi geschreven verslag Ilse :-) Leuk om zo jullie te kunnen volgen daar. Als de uniformen geen bezwaar zijn voor Isis en Finn en als ze zich al snel thuis voelen op school is dat al een heel groot pluspunt. Succes daar saampjes. Hopelijk krijgen we snel weer zo'n mooi verslag.xxx

Lieve groetjes,Tante Mieke

• 31 Januari 2015 - 13:23

Ton, Katja, Koen, Lisa En Maud:

Hoi Patrick, Ilse, Isis en Finn,

Mooi verslag Ilse! Erg leuk om te lezen.
    Binnenkort maar even via Face time thee drinken, dan kunnen we bijkletsen !
    Heb ik met Patrick op Schiphol afgesproken ;-)
    Isis en Finn veel plezier maandag op school en Patrick succes met je 1e werkdag.
    Ilse als je je verveelt..... je weet ons te vinden !
    Dikke x van ons allemaal

• 31 Januari 2015 - 17:08

Helma En Wout:

Hoi familie,

Inderdaad, mooi geschreven verslag. Je hebt schrijverstalent, Ilse! Leuk om te horen hoe het met jullie gaat. Samen met de mooie foto's krijgen we zo een aardig idee van hoe 't daar gaat. Fijn dat Isis en Finn al kennis hebben kunnen maken op school. Zal nou maandag best wel lukken! Succes met het inburgeringsproces! We vinden het heel leuk om jullie avonturen een beetje te volgen.
    Groetjes Helma en Wout.

• 31 Januari 2015 - 20:27

Twan Jeanine Sem Mels:

Haaai, shanghaaaaai,

wat leuk om dit mooie verslag te lezen.
    eerste begin ïs vaak moeilijk, maar dat gaat ongetwijfeld goed komen.
    Succes met alles daar en we kijken nu al uit naar het volgende verslag.
    liefs van ons

• 01 Februari 2015 - 11:10

Ylke:

He Lieverds,

Wat leuk om te lezen! Heel mooi geschreven...met veel gevoel.
    Komt vast helemaal goed met jullie.
    Tot gauw weer via face-time, app of een mooi verslag.

Dikke -X- van ons

• 01 Februari 2015 - 11:41

Jenneke:

Hoi allemaal,

Wat een mooi verslag Ilse!
    Super fijn dat het al zo goed gaat met de kids.
    Kei leuk dat ze al even naar school zijn geweest om eff te wennen,
    Dat komt maandag helemaal goed met Isis en Finn
    Succes en vooral heel veel plezier met alles daar!
    Op naar het volgende verslagje

Groetjes de Vosjes

• 01 Februari 2015 - 12:28

Leuk jullie verslag te lezen!!! Daar keken wij naar uit!!
    Goed te horen dat Isis en Finn de eerste dag op hun nieuwe school het leuk hebben gehad!!
    Fijn dat jullie een groot appartement gevonden hebben! Er zullen vast wel mensen zijn die graag komen logeren!!!

• 01 Februari 2015 - 12:28

• 01 Februari 2015 - 12:33

• 01 Februari 2015 - 12:34

• 01 Februari 2015 - 12:39

Angeka:

Sorry.... Iets te enthousiast met drukken op reactie plaatsen!!!!

• 01 Februari 2015 - 13:53

Annie En Richard:

Hallo lieve familie,
    Ilse super mooi verslag je hebt schrijverstalent roeping gemist.
    Fijn dat jullie zo snel een thuis hebben gevonden en Isis en Finn er zin in hebben om naar school te gaan.
    We blijven jullie volgen en zien uit naar jullie volgende verslag.

Lieve groetjes Richard en Annie

• 01 Februari 2015 - 20:45

Carlien:

Hey,

Wat fijn om te horen dat het langzaam aan begint te wennen daar!
    Leuk om jullie zo te volgen!
    Veel succes en plezier daar..

Groetjes Carlien

• 02 Februari 2015 - 09:10

Ellen Broers:

Wat een indrukwekkend verslag...Wat fijn dat de eerste indruk vd kids op school goed is!!ik kijk er al naar uit om jullie volgende belevingen te lezen...dikke kus x

• 02 Februari 2015 - 14:22

Dennis:

Hoi Heuveltjes,
    Nou, een goed begin is het halve werk he. Fijn dat jullie eerste dagen voorspoedig verlopen daar.

Dat je goed kon kletsen heb ik altijd al geweten maar er schuilt ook een echte schrijfster in je, Ilse. Erg leuk verhaal om te lezen. Ik hoop dat daar snel een vervolg op komt.

Groeten van de Weiszjes

• 02 Februari 2015 - 16:26

Femke:

Hoi Patrick, Ilse en de kinderen.

Wat leuk om zo mee te lezen en wat fijn dat jullie langzaam beginnen te wennen. Het gaat vast allemaal goedkomen. Veel plezier daar.

Groetjes
    Mathieu en Femke

• 02 Februari 2015 - 19:24

Claudia Van Grinsven:

Hoi Patrick, Ilse , Isis en Finn

Wat fijn om te horen dat het goed met jullie gaat.
    Wij hopen dat jullie heel veel plezier hebben daar.
    Wij vinden het leuk om jullie te kunnen volgen.

Veel succes en lieve groetjes
    van Jos - Claudia , Floor & Pleun van Grinsven

• 03 Februari 2015 - 11:27

Koldo:

Hallo Patrick, Ilse, Isis en Finn,

Wat leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Ben zeer benieuwd hoe jullie daar wonen, en hoe het appartement er uit ziet. Goed om te horen dat Isis en Finn de eerste dagen ook goed zijn doorgekomen. Ben alweer aant wachten op het nieuwe verslag. Tot die tijd heel veel succes met aanpassen.

• 03 Februari 2015 - 20:12

Ingrid:

Hallo Ilse, Patrick, Isis en Finn,
    Mooi geschreven Ilse, dat doe je goed. Erg leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Fijn dat jullie al een goede eigen plek hebben gevonden. En mooi om te lezen dat de kinderen zich al thuis beginnen te voelen. Wij gaan jullie volgen!
    Groetjes van de Brokkies

• 04 Februari 2015 - 18:57

Nick Esther Dani En Joëlle :

Hoi allemaal,

Wat leuk om jullie verslag te lezen. Fijn dat jullie je draai een beetje beginnen te vinden. En super dat de school leuk is.
    Dani en Isis hebben regelmatig contact via fb, toch fijn dat dat ook kan.
    Veel succes verder en we blijven jullie volgen.
    Xxx

• 05 Februari 2015 - 22:47

Rachel:

Hey,

Wat leuk te lezen dat jullie eerste indrukken goed zijn! Het spannende avontuur is begonnen, heel veel plezier en succes!

Groetjes van ons!

• 06 Februari 2015 - 08:13

Rick Jose Den En Meg:

Hey heuveltjes
    Leuk om jullie zo n beetje te kunnen volgen!!
    Veel succes maar dat komt zekers goed!!!
    (Ze mogen weinig trainen hier....velden te nat...Dus nog 0 wedstrijden gespeeld met de E2!!!
    Dus nog geen uitslagen!!!)
    groetjes rick jose den en meg

• 06 Februari 2015 - 21:15

Hein-Mirjam-Jesse En Linn:

Hey hallo....
    Wat leuk zo om te lezen!!! Dat heb je mooi gedaan Ilse. ( kunt nog altijd schrijfster worden

• 06 Februari 2015 - 21:39

Hein -Mirjam -Jesse En Linn:

Hey Hallo ,
    Wat leuk om dit zo te lezen!!! Mooi gedaan Ilse . ( kunt nog altijd schrijfster worden

• 07 Februari 2015 - 19:45

Mirna:

Hey!
    Wat fijn dat de kids hun nieuwe school leuk vinden!! Toch spannend..
    Leuk om te lezen jullie avontuur

• 07 Februari 2015 - 20:53

Marjan Van Dijk:

Wat leuk om zo jullie avontuur te volgen zeg! Fijn om te horen dat jullie en de kids het goed maken en Isis en Finn een goede start gemaakt hebben op school.
    Heel veel succes!
    Groetjes van alle Dijkjes

• 08 Februari 2015 - 22:45

Aschwin Cindy Mila & Jens:

Hoi hoi,

Erg mooi geschreven over jullie eerste dagen in China!
    Vele indrukken en vast intensieve dagen, een hele ervaring...
    Veel plezier en succes voor jullie viertjes.
    Mila en Jens vonden het super te lezen dat Isis en Finn, Harmen van Straaten hebben ontmoet.

Lieve groetjes uit Schaijk

• 13 Februari 2015 - 20:19

Inge De Poot:

Hoi! Wat leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Erg leuk verslag Ilse! Fijn dat Isis en Finn al een beetje gewend zijn. Hopelijk gaat het ook goed op school. Tijn vraagt zich af of Isis en Finn ook al aan het voetballen zijn daar? Heel veel succes en we kijken al uit naar het volgende verslag.

Groetjes van Bart, Inge, Gitte, Tijn en Rens

• 16 April 2015 - 18:52

Roelie Albers:

Hallo allemaal,

wat boeiend om jullie verslagen uit Sjanghai te lezen, ga d'r maar aanstaan zeg! Fijn dat je zelf ook leuke mensen hebt leren kennen, dat is toch belangrijk. De kinderen doen er later hun voordeel mee, nu ze al zoveel cultuur mee krijgen, en vreemde mensen ontmoeten.( tegen wil en dank haha.)
    We kijken met veel plezier uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Roelie en Jan.

• 17 Mei 2015 - 18:38

Leentje Martens:

Hallo jullie allemaal was zo nieuwsgierig naar jullie en ben in de pen geklommen. Vind het fijn dat jullie al een beetje wennen en ben benieuwd hoe het nu gaat. Bevalt het appartement goed? En...het eten heb je daar al n Chinese jumbo of AH gevonden? Valt t mee met heimwee? Missen jullie onze Hollandse cultuur niet al te erg? Vind het zó knap om zo,n grote stap te nemen! Geen stukken aan je kleding gehad? Haha je zal daar ook wel een naaister hebben toch? En hoe staat t met het weer net zoals hier of toch heel anders? Als je zin en tijd hebt laat maar eens weten!
    Verder de hartelijke groetjes van mij aan allemaal en ga zo door kanjers! xxxxxxtig
    Tot schrijfs xxxjes van Leentje